Inbound Marketing

13. února v 16:05

Vyhledávače a optimalizace toho, jak z nich získat více cílených návštěvníků. Sociální sítě a strategie pro získávání fanoušků. Online PR a snaha zasáhnout svojí značkou co nejvíce uživatelů. To všechno je Inbound Marketing, který se často nazývá jako "neplacený marketing".

O neplacený marketing jde v tom smyslu, že neplatíte webu, na kterém vás uživatel najde. K tomu, abyste se na daných stránkách vhodným způsobem bez porušení internetových pravidel zviditelnili, investujete pouze svůj čas, úsilí a znalosti. Využít můžete vyhledávače – obor optimalizace pro vyhledávače (SEO) je dostatečně známý a rozšířený.

 
Zajímavé pole působnosti ale poskytují rovněž například sociální sítě – i zde existují postupy, jak na sebe strhnout pozornost. Dále do Inbound Marketingu patří všechny aktivity, které pomáhají optimalizovat vaše zápisy ve firemních katalozích, zbožových vyhledávačích, na videoserverech nebo blozích. Zkrátka téměř všude. Zjednodušeně to může vypadat takto:
 
neplacený marketing, seo
 
Otázka zní: Co je na tom nového? Všechny zmíněné aktivity jsou dobře známé, zdokumentované a prověřené.
Odpověď bude: Ano, je to tak. Ale zatím málokdo tyto aktivity dělá koordinovaně, prověřuje účinnost jednotlivých kanálů a věnuje se každému z nich s individuálním přístupem.
Proč byste měli zrovna vy vrhnout do Inbound Marketingu? Z průzkumu u našich klientů vyplývá, že v průměru více než 60 % návštěvnosti webu přichází právě z výše uvedených zdrojů. Na placené zdroje proti tomu připadá jen cca 10 % a zbytek tvoří přímá návštěvnost. Přitom se do placené reklamy nalévá ročně více než 7 miliard korun. 7 miliard, které ovlivní pouze 10 % návštěvnosti. Vnímáte ten nepoměr? Proč se raději nevěnovat tomu, co přinese více návštěvnosti za méně peněz? 
 
Už víme PROČ, tak se podívejme JAK Inbound Marketing může mít několik pravidel, ty nejsympatičtější zavedla společnost HubSpot, velký propagátor celého pojmu (a vlastník systému, co to dokáže přesně měřit, ale o tom až později).
 
1.)   Get Found. Buďte k nalezení.  Zpočátku nevíte, co bude fungovat. Ale měli byste vědět, co nabízíte a komu to chcete prodat. A někdo zase ví, kde je vaše cílovka. Ze začátku to je trochu kobercový nálet, ale to se postupně zklidní. Nejprve je třeba vyzkoušet víc věcí najednou, abyste zjistili, co se vyplatí. Get Found rozhodně není o tom, že zalamujete všechny weby a budete spokojeni s tím, že ze sto střel jedna zasáhla cíl. Krátkodobě to možná funguje, ale vy přece chcete investovat dlouhodobě. Proto je nutné pečlivě zvážit, jaký typ obsahu a jakou formu zvolíte pro jaký kanál. Můžete mít úplně jinou strategii pro vyhledávání a jinou třeba pro sociální sítě. A pokud možno – mělo by jít o UNIKÁTNÍ OBSAH.
 
2.)   Convert. Zobchodujte. Dost často se na to zapomíná, takže pro jistotu ještě jednou. Určete si metriku, jakou budete všechno porovnávat: peníze, poptávky, cokoliv, co je skutečně důležité pro vaše podnikání.
 
3.)   Analyse. Ano, počítejte. Koukejte na čísla. Na jedné straně  – odkud lidé chodí, na co klikají, co kupují. Na straně druhé – kolik vás to stálo úsilí, času (= peněz). Podle toho regulujte, optimalizujte. A poté se vraťte k bodu 1.) A celé dokola, znovu a znovu. Obsah je král To všichni známe. A je to dobře. Protože to bude čím dál důležitější. Stejně jako v obchodu platí „be different or die“, stejně jako při seznamování musíte pro tu nejhezčí holku vystoupit z davu (a pořídit si Ferrari), tak i při tvorbě obsahu to chce víc než jen vykrást Wikipedii nebo napsat stou variaci na téma „jak vybrat správně televizi“. Najděte si tedy to, co bude vaše hlavní a zároveň originální téma. 
 
Co by VÁS samotné přesvědčilo například ke koupi oné zmíněné televize? Vhodný text (a pozice) ve výsledcích vyhledávání? Průvodcem výběrem na majkrosajtě? Doporučení v článku respektovaného média? Pokud jste sami nedávno pořídili něco na základě toho, že „o tom všichni mluví“ a „na internetu je to všude vidět“, a mysleli jste si „oni jsou tak dobří, že ani nepotřebují reklamu“, tak to tady jen někdo moc dobře dělá Inbound.
 
Přesně o to totiž jde – vymyslet originální obsah a jeho formu (nejen text, ale i fotky, videa, data!) a distribuovat ho na to správné místo. Napsáno – odesláno – přečteno – objednáno
 
… a právě jste získali bonus za dohrání úrovně bez ztráty
 
Pokud už na těchto vlnách jedete, máte prakticky vyhráno. Pokud dokonce jedete na takových vlnách, které máte dobře změřené (kromě Hubspotu postačí i klasické Google Analytics), už jste v cílové rovince. Jestli chcete vyhrát nejen tenhle závod, ale i další, co takhle zapřemýšlet ještě nad jednou věcí? Když systematickým způsobem budujete svoji viditelnost na internetu tím, že svůj obsah máte na různých webech, neexistuje způsob, jak využít sílu těchto vln navzájem? Jistěže ano.
 
Přítomnost na různých blozích vám přináší nejen přímou návštěvnost (konverze, peníze), ale i další přidané hodnoty – např. zpětné odkazy pro vyhledávače. Proč pracně vytvářet zvlášť strategii pro SEO, když můžete využít zpětných odkazů získaných z toho, že budujete svoji značku jinde? Netrápíte se při analýze sociálních sítí zbytečně tím, že přemýšlíte, jaký obsah vlastně tvořit? Nestačilo by například využít PR aktivity, které děláte mimo internet (ano, i mimo obrazovku existuje svět)? Na všechny tyto otázky si lze odpovědět ANO a řešením je právě Inbound Marketing. 
 
Zdroj: blog.h1.cz