Google ve jménu bezpečnosti skrývá data (not provided)

9. března v 19:26

Google nám, SEO konzultantům, zase vytvořil další vrásky na čele. Začal už 18. října, když oznámil, že všechna klíčová slova, přes která se prokliknou návštěvníci přihlášení do účtu Google z přirozeného hledání, budou v Google Analytics schovaná pod položku [not provided].

Prakticky to znamená, že už v Google Analytics nepoznáme, přes která klíčová slova se na náš web tito lidé proklikli. Kvůli tomu došlo k další deformaci statistik hledání, a to zejména údajů o brandových a nebrandových frázích, které v SEO reportujeme velmi často, což mohlo ovlivnit reportované výsledky optimalizace pro výhledávače.
 
V říjnu se jednalo pouze o uživatele na doméně Google.com a Google predikoval, že by se to mělo týkat cca 10 % návštěvníků (zejména v USA) a opravd, u nás to byly řádově procenta návštěv. 5. března ohlásil, opět pod vlajkou zvyšování bezpečnosti, že toto rozšiřuje i na lokální domény Google jako například Google.cz a Google.sk.Což znamená další, významnější deformace statistik v Google Analytics – na internetu se můžeme dočíst o ovlivnění až 25 % návštěv. Na grafu návštěv můžeme už nyní vidět rapidní nárůst položky not provided.
 
Obrázek: Statistika návštěvnosti [not provided] webu h1.cz za poslední týdny
 
Co to pro nás znamená?
Už nedokážeme tak dobře rozdělovat návštěvnost z přirozeného hledání na brandové a nebrandové. Nadále budeme mít brandové a nebrandové fráze, ale také množinu dotazů s maskou anonymous pod názvem not provided, u které nedokážeme říct, o jaké dotazy z přirozeného hledání se jedná.Můžeme odhadovat i na základě predikcí Josefa Šlerky, že časem Google přepne na https všechny uživatele a ne jen ty přihlášené. Tedy dlouhodobým cílem je převést všechny klienty ze segmentu SEO do segmentu PPC (AdWords). Jinými slovy můžeme dále diskutovat, chce nebo nechce Google zabít SEO.
 
Jak to řešit?
Google tyto data, které z logiky věci musí mít, nechce poskytovat, a to ani prodávat. Můžeme sice porovnávat data z PPC kampaní AdWords a nalézt nějakou smysluplnou korelaci, ale to nám jednoznačnou odpověď nedá. Musíme se smířit, že konkrétní fráze patrně nezjistíme. Pokud ale statistiky v Google Analytics sledujeme dlouhodobě a víme jaký byl poměr brandových a nebrandových frází před nasazením not provided, můžeme odhadovat, že stejný poměr bude i nadále v množině not provided a na základě toho také odhadovat poměry brandových a nebrandových frází z celého přirozeného hledání.
 
Zdroj: blog.h1.cz